NETIGER

PISZEMY O TYM, NA CZYM ZNAMY SIĘ NAJLEPIEJ

Polityka prywatności na stronach www: czy jest to niezbędne?

Chcesz uruchomić stronę internetową. Masz już gotowy szablon, oprawę graficzną, opracowany UI, przygotowaną ofertę. I w pewnym momencie zdajesz sobie sprawę z tego, że będziesz operować danymi osobowymi i musisz te dane chronić. Czyli mówiąc krótko, musisz zadbać o politykę prywatności. Jak się za to zabrać? Przedstawiamy 6 najważniejszych punktów.

1. Ochrona danych osobowych a RODO

W rozporządzeniu o ochronie danych osobowych, nie ma wymogu posiadania takiego dokumentu, jak polityka prywatności. W momencie pozyskania danych osobowych, administrator powinien przekazać właścicielowi informację o rodzaju i zakresie przetwarzania jego danych osobowych – i o tym mówi RODO. Natomiast sama informacja o przetwarzaniu danych osobowych to jeszcze nie polityka prywatności. Tą nazywamy dokument, mówiący o sposobie gromadzenia i wykorzystywania danych osobowych w celu ich ochrony – nie tylko o ich przetwarzaniu.

 

2. Nie każda strona internetowa musi mieć politykę prywatności!

Ta informacja może być ulgą dla tych właścicieli stron, którzy posiadają strony www w formie wizytówki swojej firmy. Użytkownik, poruszając się po niej, nie przekazuje swoich danych osobowych (brak na przykład formularzy kontaktowych, funkcji typowych dla e-commerce, czy stron www posiadających moduł zapisu do newslettera). W takim przypadku, strony internetowe mają obowiązek informowania tylko i wyłącznie o przechowywaniu plików cookies.

3. Zbieranie danych osobowych

Poniżej znajduje się pięć najczęstszych przykładów, gdy strony internetowe przetwarzają dane osobowe:

 

  • sprzedaż produktu (kupujący, aby otrzymać towar, musi przekazać swoje dane, w tym teleadresowe),

  • komentowanie treści (blog lub strona, gdzie zakładamy konto i logujemy się jako uczestnik dyskusji),

  • zapis na newsletter (musimy podać wówczas co najmniej adres e-mail),

  • formularze kontaktowe (gdy na przykład chcemy skontaktować się w sprawie oferty na stronie),

  • zbieranie leadów (poprzez wypełnienie formularza w celu pobrania np. ebooka, zapisu na webinar czy zostawienie danych w celu wysłania oferty).

 

W każdym z tych przypadków, informacja o przetwarzaniu będzie miała albo charakter informacyjny, albo inną podstawę prawną – w zależności od tego, w jakim zakresie przekazujemy swoje dane. Strony www oparte o branżę e-commerce mają przeważnie swój regulamin sklepu, regulujący te kwestie. Bardzo ważne jest, aby informacje o przetwarzaniu danych znajdowały się w widocznym miejscu, a najlepiej, w kilku miejscach jednocześnie. Te dane powinny być tuż pod formularzem i zawierać zgodę na przetwarzanie danych, aby można było kontynuować działania na stronie.

 

Polityka prywatności na stronach www: czy jest to niezbędne?

4. Czy warto, gdy nie ma takiego obowiązku?

Naszym zdaniem, polityka prywatności jest przydatna nawet wówczas, gdy nie jest obowiązkowa. Dlaczego? Ponieważ zbiera ona w jednym miejscu wszystkie informacje o danych osobowych, które pozyskujemy. To czytelne dla użytkowników, a nas zabezpiecza na wypadek ewentualnych roszczeń.  Oczywiście, samo napisanie polityki prywatności to za mało – musimy się jej jeszcze trzymać.

5. Co powinna zawierać polityka prywatności?

Przede wszystkim, musi w czytelny sposób określać, czego dotyczy, jaki zakres i kogo obejmuje, ale też kto zarządza danymi osobowymi (jest administratorem). Wszystko powinno być wypunktowane, z przytoczeniem odpowiedniego przepisu prawnego (jeżeli dotyczy).

Przykład: strona www zawiera zakładkę „Oferty Pracy”. Po kliknięciu w nią, znajdujemy się na stronie z ofertami pracy, jeżeli ktoś jest zainteresowany, wypełnia formularz (pozostawiając swoje dane, najczęściej też CV), tym samym wyrażając zgodę na przetwarzanie danych, a my pozyskujemy drogą mailową informacje osobowe na temat kandydata. Jaki zapis powinien się wówczas znaleźć w polityce prywatności? W poniższym przykładzie, administrator informuje, jaki będzie zakres danych podlegający przetworzeniu, w jakim celu będą one przetwarzane oraz wnioskuje o nie podawanie innych danych, niż niezbędne w procesie rekrutacji. Właściciel danych ma zatem pełną, niezbędną informację o całym procesie – wszystko zgodnie z prawem.

„Chcąc zainicjować rozpoczęcie procesu Państwa ewentualnej rekrutacji do naszego zespołu proszeni są Państwo o wysłanie swojego zgłoszenia APLIKACYJNEGO na adres: rekrutacja@liveage.pl lub praca@liveage.pl. W zgłoszeniu prosimy o podanie danych uwarunkowanych stanowiskiem na jakie Państwo aplikujecie oraz podstawą prawną ewentualnej współpracy. Przesyłając aplikację na wskazany adres e-mail pozyskujemy przesłane przez Państwa dane zawarte w dokumentach aplikacyjnych oraz adres e-mail umożliwiający kontakt zwrotny. Prosimy o nie udostępnianie nam innych danych osobowych niż wymaganych przepisami prawa lub uzasadnionych ofertą współpracy”.

W polityce prywatności należy również zamieścić klauzulę, jakie prawa należą się osobie udostępniającej swoje dane. Każda osoba, której dane są przetwarzane przez administratora, ma prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich sprostowania (poprawiania). Właścicielowi danych przysługuje także prawo do żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania jego danych. W takim przypadku, należy skontaktować się z administratorem lub wyznaczonym w tym celu Inspektorem Ochrony Danych Osobowych, w skrócie IOD (wyznaczenie IOD w organizacji nie jest obowiązkowe).

6. Jak napisać politykę prywatności?

Najlepiej zlecić to zadanie osobie biegłej w prawie cywilnym. Jeżeli napiszemy ją samodzielnie, na pewno warto zadbać, aby gotowy zapis został zweryfikowany i zatwierdzony przez prawnika pod kątem zgodności z prawem cywilnym m.in. polityką przetwarzania danych (RODO). Unikniemy w ten sposób niepożądanych konsekwencji prawnych, jeśli nasze metody zarządzania danymi byłyby niezgodne z przepisami.

Niezależnie od tego, czy jesteśmy zmuszeni zamieszczać pełną politykę prywatności czy nie, warto podchodzić do tego tematu poważnie, samemu rozumieć jej zapisy i konstruować je tak, aby wynikały ze specyfiki danego biznesu. Nie warto robić tego na zasadzie „kopiuj-wklej”. Polityka prywatności ma odzwierciedlać stan faktyczny, w jasny i klarowny sposób komunikować użytkownikowi, co się dzieje z jego danymi i w jakich celach będą przetwarzane.

TWORZENIE SKLEPÓW INTERNETOWYCH

Zaplanujmy Twój projekt.

Czekamy na pytania !

Popularne artykuły.

TWORZENIE STRON INTERNETOWYCH
PROJEKTOWANIE UI/UX
CERTYFIKAT SSL